17 June 2011

TIPS!! Untuk Pemakai Contact Lens =)

Assalamualaikum...

Hai,seperti biase2 la kan,arinie aku ade tips yang sesuai untuk remaja2 yang dah pandai bergaya sekarang nie kan.. terutama pada mata si gadis2 remaja.. macam2 colour ade.. heee... Ok,tips kali nie aku nak bagi tips untuk Si Pemakai Contact Lens! .. Btw ramai yang takut nak pakai lens c0z fikir memasukkan sesuatu di dlm mata itu adlah perkara di luar tabiie...?? haa?? yke?.. Ada pulak yang takut buta coz pakai lens.. macam2 permikiran yang terlintaskan..So wat ape kite nak takut kalau kita pakai dengan cara yang betul kan.. ha.. belum cuba belum tahu.. dah cuba pasti kagum.. heee...


                                                           (SALAH)
 
                                                     (BETUL)                                         

Kita selalu c0nfuse kan yang mana satu atas & bwh? walaupun xde effect sgt but if kita pakai pakai lens terbalik ilusi yang kita nmpak mcm lain macam sedikit dan boleh disebabkan kita pening kepala.. Pastikan lens berbentuk "U" masa letak kat hujung jari. If ada kelepet2 tu mksudnya x boleh la tu posisi lens kita.
OK! INFO PENTING!! sebelum nk pakai lens,make sure CUCI TANGAN dengan bersih. But xperlu la cuci yang sabun yang wangi2. Bab biasa pewangi kat sabun ada chemical substance,xbaguz untuk mata pun..
Ok se lagi,make sure sblm nak makeup kan muka,kne pakai lens dulu.. baru boleh make up.. lau x,abih pedih la mata korang semua.. nak?? xnak kan? haa... 



Walaupun jarang pakai lens,penjagaan lens xboleh ikut mo0d. Kena sentiasa bersihkan rendaman air MPS(Multi-purpose solution) setiap minggu. Make sure bekas penyimpan len pon sentiasa bersih supaya bacteria x berkampung wat parti pulak kat ctu.haaa.. kuku yang panjang berisiko tinggi tau untuk ternak bkteria.. So make sure kuku korang pendek dan bersih,pakai lens dengan hujung jari,bukan ngn kuku.. Yang paling PENTING, jangan kongsi lens ngn orang lain.. Berkongsi lens nie boleh sebarkan mikroorganism dan menyebabkan infection.
 AMARAN!!!!
1. Lau nk g hutan or tempat2 yang x terjamin kebersihan x pyh nak mengada2 la nk pakai lens pulak.. Lau     setakt nk melawa pun,berpada2 la jugk kan...

2. Lau nak pi masak kat dapur tu buat apa nak pakai lens? nak tunjuk ke bontot kuali mata kau tu cantik? btw lens akan cair bab kalah dengan bahang panas..

3. Bila mula pakai lens, mata terus rasa pedih dan x selesa kan? cepat2 keluarkan! jangan biarkan sampai mata merah dan berair. tanggalkan dan cuci semula untuk hilangkan kotoran yang degil giler tuh! Bila dah cuci,pakai la balik.. bab macam nie terjadi bila kita pakai make up dulu.. lens x pakai lagi.. tgn kita kan kotor.

4. Bila lens terjatuh dari mata,jgn kutip balik,terus letakkan kat mata. cuci dulu dengan MPS!!

5. Lau mata merah,gatal2,pedih2 bab pakai lens,pergi jumpe doktor cepat2...!! DENGAN SEGERA =)




 

So untuk yang baru nak try pakai lens tapi takut2,boleh ikut tips yang aku beri nie. tak payah nak takut dah. Lau betul caranya,memang x effect kat mata pun!

No comments:

Post a Comment